Ako využiť storytelling pri zmene vizuálnej identity?

Poznáte príbeh o Théseovej lodi? Théseus zbavil ľudí obávaného Mínotaura v labyrinte. Svoju loď, ktorou sa dopravil na Krétu, nechal obyvateľom. Tí sa o ňu z vďaky starali a kedykoľvek v nej zhnil nejaký trám, zhrdzaveli kovové časti alebo sa pretrhlo lano, nahradili ich novými. Postupne takto vymenili úplne všetky súčasti lode. To podnietilo filozofov v otázke: išlo stále o pôvodnú Théseovu loď?

Za každou významnou zmenou je príbeh. Story. Píšu ho ľudia v nejakom čase a priestore. Príbeh o Théseovej lodi je podobný tomu, ktorý píšu napríklad fanúšikovia niektorého zo športových klubov. Hráči, tréneri a majitelia klubu sa časom menia, ale duch tímu, povestný esprit, zostáva. Zostávajú aj verní priaznivci. Zažívajú to aj klienti firiem pri zmene vizuálnej identity ich dodávateľa či obchodného partnera.

Odpoveď na otázku filozofov teda znie: zmena vizuálnej identity nemení to, čím firma je. Mení sa síce jej vizibilita, ale zároveň je to adaptácia na zmeny a príprava na budúcnosť. Prichádzajú noví ľudia do tímu, ale zároveň prinášajú novú energiu a nápady. Zmena je dôkazom interného zlepšovania, rastu a rozvoja. Hodnoty značky v očiach terajších klientov stúpa.

Čo je to vlastne vizuálna identita?

Z angličtiny je známa tiež ako CI, corporate identity alebo visual identity. Je to v prvom rade investícia do značky, aby sa stala autentickou, reprezentatívnou a súčasnou.

Koľkokrát ste sa už stretli s tým, že značka je iná ako názov firmy? Vizuálna identita je často to posledné, čo firma alebo start-up rieši. V prípade rakúskej spoločnosti CCS Cargo pri zakladaní firmy v roku 2009 išli pri tvorbe názvu a loga podobnou cestou. Dlhý názov firmy CARGO CLEARING SERVICE GMBH skrátili na C.C.S., teda použili začiatočné písmeno z každého slova a doplnili aj celý názov firmy, nakoľko CCS je všeobecne známa skratka pre palivové karty. A vzniklo toto:

Keďže sme vo Wisible v roku 2023 vytvárali novú webovú stránku, zistili sme, že aktuálne logo je zastarané. Preto sme navrhli celú vizuálnu identitu, pričom zmena loga bola jedna z prvých a kľúčových zmien, keďže firma klienta vznikla v spomínanom roku 2009 a dnes už sú podobné fonty dávno zastarané. Rovnako tak biele písmo na modrom pozadí z pohľadu grafiky a čitateľnosti neladí s aktuálnymi štandardmi. A čo je podstatné: za logom a jeho vznikom nestál žiaden chytľavý príbeh.

Nové logo je výsledkom práce celého nášho tímu. Na začiatku jeho „story“ stáli dva kľúčové atribúty: rozpoznateľnosť a zapamätateľnosť značky v odvetví nákladnej prepravy a súvisiacich služieb. Aby sa nové logo – na rozdiel od toho predošlého – dostalo rýchlejšie do povedomia.

Do príbehu vstúpila typografia. Zo širokej palety fontov sa stal jasným víťazom font PP Formula. Ide o všestranný typ písma, ktorý má odvážny vzhľad, odkazuje na rýchlosť a technickú vyspelosť vozidiel F1 a zároveň podporuje aj bežnú diakritiku, teda v prípade nášho klienta anglickú a nemeckú. Hranatejší štýl písmen CCS reprezentuje prepravné obaly, teda prevažne kontajnery, škatule a palety, ktoré rakúska spoločnosť preclieva. Mimochodom existuje celý rad výskumov o čitateľnosti malých a veľkých písmen a o tom, ako ľudia reagujú na rôzne fonty. Font PP Formula, ktorý je v nápise CARGO CLEARING SERVICE na logu a vo všetkých firemných materiáloch, patrí medzi tie, ktoré majú väčšiu takzvanú strednú výšku písma, čiže sa lepšie čítajú na obrazovke.

Prvou voľbou pri tvorbe loga bol tiež štvorcový (square) formát, ktorý je ľahko použiteľný a možno ho adaptovať pre rôzne platformy. Vrátane sociálnych. Nové logo teda uvidíte v „storkách“, pričom je zároveň dobre čitateľné z displeja z rôznych uhlov a za rôznych svetelných podmienok. Štvorcový, hranatý formát je opäť odkazom na prepravné obaly a medzinárodnú logistiku.

Dnes je v množstve digitálneho obsahu, ktorý sa na vás denne valí, veľmi ťažké zaujať. Víťazí jednoduchosť, minimalizmus a aktuálnosť. Presne také je nové logo CCS a jeho jednotlivé farebné variácie. V rámci zjednodušenia a plynulejšej čitateľnosti sme zámerne vypustili bodky za kapitálkami. Apropó, vedeli ste, že ľudia rozpoznávajú vzory a farby skôr ako písmo?

Náš klient CARGO CLEARING SERVICE pristúpil nielen na zmenu loga, ale aj celého grafického manuálu a farieb. Úpravou prejdú vizitky, pätičky e-mailov a postupne aj všetky vizuálne prvky spojené so spoločnosťou. Vďaka vizuálnej identite firmu zákazníci okamžite spoznajú a dokážu ju rozlíšiť v spleti konkurenčných spoločností.

Vzhľadom k povahe poskytovaných služieb a cieľovej skupine firma doposiaľ nebola aktívna na sociálnych sieťach. Dokonca aj rakúsky web v nemeckom a anglickom jazyku, ktorý sme vo Wisible pre klienta vystavali, bude mať svoju premiéru.

„Od začiatku komunikácie s klientom bolo našou ambíciou zvýšiť zapamätateľnosť značky, odlíšiť sa od konkurencie a dosiahnuť jasnú rozpoznateľnosť v sektore prepravy nákladu. Súčasne s tým sme upravili aj ďalšie materiály spojené s vizuálnou identitou na modernejšie a aktuálnejšie,“ hovorí na margo spolupráce Robert Molnár, Managing Director, Wisible a dodáva: „Návrhmi a zmenami vizuálnej identity pre klientov sa zaoberáme dlhodobo. Využili sme naše know-how, ktoré sme uplatnili aj pri tvorbe novej vizuálnej identity pre klienta GEOTHERM či pri rebrandingu značky „Papučový investor“. Pomáhali sme pri budovaní úplne nových značiek, máme skúsenosti s online kampaňami pri zlepšovaní imidžu a povedomia značiek.“

Záver

Ľudí zaujímajú príbehy. Zmena vizuálnej identity je príbeh. Začína momentom vzniku potreby zmeny, oslovením agentúry, pokračuje množstvom rozhodnutí a končí až povedzme odsúhlasením firemných bulletinov. Prerozprávajte váš príbeh vašim klientom. Ide o váš jedinečný obsah na vaše sociálne siete a blogy. A majte na zreteli, že príbehy predávajú.

Hľadáte kvalitný marketing na mieru pre vašu firmu? Prinesieme systém do marketingu aj vám.